Betingelser og vilkår for leje af depotrum

Betingelser og vilkår for leje af depotrum, opbevaring af køretøj eller øvrigt hos Lolland Falster Lagerhotel 

1. Lejeaftalen
1.1. Ved aftalen får Lejeren ret til, i lejeperioden, at opbevare gods i et særskilt angivet depotrum eller opbevare et køretøj.
1.2. Leje af depotrummet og opbevaringen sker på de vilkår, der fremgår af nærværende Betingelser og vilkår, der er gældende for virksomheden Lolland Falster Lagerhotel, Nordvangsparken 3, 3460 Birkerød, CVR. nr 40030611, kontakt@lflagerhotel.dk
2. Opbevaret gods
2.1. Det er alene tilladt at opbevare ”tørt” stykgods i depotrummet. Det er under ingen omstændigheder tilladt at opbevare madvarer.
2.2. Lejeren har ikke brugsret til nogen del af ejendommen uden for depotrummet.
2.3. Det er ikke tilladt at opbevare eksplosive, brand- eller miljøfarligt, ulovlige genstande, euforiserende stoffer, eller på nogen anden måde skadeligt gods i depotrummet. Såfremt Udlejer vurderer, at det opbevarede gods kan være til skade for person, ejendom eller virksomhedens omdømme, er Lejeren forpligtet til omgående at fjerne det opbevarede gods. Lejeren må ikke opbevare gods, som væsentligt afviger fra, hvad der må anses som normalt i relation til værdi og skrøbelighed, såsom eksempelvis pelsværk, juveler og kontanter.
2.4. Udlejer påtager sig intet ansvar for det opbevarede gods, herunder i relation til opsyn, tilsyn, overvågning og lignende. Udlejer påtager sig endvidere intet ansvar for skader på eller tab af det opbevarede gods.
3. Depotrummets anvendelse og opsyn
3.1. Lejeren må alene anvende depotrummet til opbevaring af gods. Lejeren skal holde orden i og være påpasselig med det lejede depotrum. Lejeren er ikke berettiget til at foretage nogen form for ændringer eller installationer i depotrummet , og der må ikke tilsluttes strøm til det opbevarede gods, medmindre dette er aftalt på forhånd med Udlejer. Depotrummet må ikke anvendes til beboelse.
3.2. Såfremt der sker skade på depotrummet er Lejeren ansvarlig herfor, med mindre Lejeren kan bevise, at hverken Lejeren selv eller nogen, Lejeren er ansvarlig for, er årsag til skaden.
3.3. Lejeren er forpligtet til at rydde depotrummet samt rengøre dette ved aftalens ophør. Såfremt Lejeren ikke senest kl. 12.00 på fraflytningsdagen har opfyldt denne forpligtelse, er Udlejer berettiget til at tømme og rengøre depotrummet for Lejerens regning. Lejeren er herefter forpligtet til at betale de faktisk afholdte udgifter i forbindelse hermed, dog minimum kr. 300,00.
3.4. Rygning er strengt forbudt på hele ejendommen.
4. Adgang og tilsyn
4.1. Som standardprocedure modtager Lejeren en unik personlig kode. Denne kode giver adgang til både Lejerens eget depotrum og til bygningens hoveddør, medmindre andet specifikt er aftalt mellem Lejer og Udlejer.

4.2. Lejeren har adgang til depotrummet i de til enhver tid gældende åbningstider eller efter særskilt aftale med Udlejer.
4.3. Udlejer har ret til at skaffe sig adgang til depotrummet i tilfælde af reparation eller tilsyn med ejendommen eller ved mistanke om skade eller ødelæggelse. Udlejer har tillige ret til at skaffe sig adgang til depotrummet ved nærværende aftales ophør med henblik på at rydde depotrummet.
4.4 Lagerhotellet er udstyret med videoovervågning for at øge sikkerheden. Overvågningen er i overensstemmelse med gældende lovgivning og håndterer persondata i henhold til gældende privatlivslovgivning.
5. Lejen
5.1. Betaling af Leje:
a. Opkrævning ved Kontraktstart: Når lejekontrakten indgås, opkræver Udlejer betaling for en måneds leje samt en måneds forudbetalt leje. Denne forudbetaling anvendes som betaling for den sidste måneds leje, når kontrakten opsiges i fremtiden. Denne opkrævning sker den sidste hverdag i den måned, hvor kontrakten indgås.
b. Pro-rata Betaling: Hvis lejeperioden starter en hvilken som helst anden dag end den første hverdag i en måned, vil den første faktura også inkludere en pro-rata betaling. Denne pro-rata betaling dækker antallet af dage fra lejeperiodens startdato til udgangen af den indeværende måned.
c. Eksempel på Pro-rata Betaling: Antag at lejeperioden starter den 15. i en måned. I så fald vil den første betaling inkludere leje for perioden fra den 15. til udgangen af den indeværende måned, lejen for den efterfølgende hele måned, samt den forudbetalte leje for en måned.
d. Udlejer benytter sig af software platformen Proper til at håndtere lejeopkrævningen for depotrummet. Lejer vil 10 dage inden betalingsfristen modtage en separat mail med opkrævnings- og betalingsoplysninger. Når betalingen er registeret, vil Lejer automatisk modtage en betalingskvittering.
5.2. Når du reserverer et depotrum, vil du modtage en e-mail med detaljer om, hvordan du får adgang til dette.
5.3. Ved for sen betaling pålægges rykkergebyr på kr. 100 samt morarente med 2 % af fakturabeløbet pr. påbegyndt måned fra fakturaens forfaldsdag med et minimum af kr. 25. Lejeren er tillige forpligtet til at betale Udlejer alle omkostninger i forbindelse med inddrivelse af skyldig leje.
5.4. Udlejer er berettiget til at ændre lejens størrelse, når Udlejer finder det begrundet i markedsforholdene. Sådan en ændring skal skriftligt meddeles Lejeren med et varsel på minimum 30 dage. Den ændrede leje er, hvis ikke andet er anført, gældende 30 dage efter at denne skriftligt er meddelt Lejeren.
5.5. Efter Udlejer har gennemført en lejeregulering efter pkt. 5.2 kan en ny regulering tidligst varsles 3 måneder efter, at den foregående regulering trådte i kraft. Ligeledes kan lejeregulering tidligst gennemføres med 30 dages varsel 3 måneder efter aftalens ikrafttræden.
5.6. Udlejer indeksregulerer årligt lejepriserne, uagtet ovenstående. Indeksreguleringen følger udviklingen i nettoprisindekset fra Danmarks Statistik med oktober værende indeksmåned.
6. Misligholdelse
6.1. Ved mere end 10 dages forsinkelse med betaling af leje har Udlejer ret til at forhindre Lejerens adgang til depotrummet. Ved forsinkelse med betaling af lejen på mere end 10 dage har Udlejer tillige ret til at hæve nærværende aftale. Forud for ophævelsen skal Udlejer afgive påkrav om betaling af restancen inden 10 dage. I alle tilfælde, hvor Udlejer berettiget ophæver eller opsiger denne aftale, er Lejeren forpligtet til at betale leje indtil Lejeren har fjernet alt opbevaret gods fra Udlejers lokaler.
6.2. I tilfælde af Lejerens misligholdelse af denne aftale er Udlejer berettiget til at udøve tilbageholdsret i genstande, der på misligholdelsestidspunktet opbevares i Lejerens depotrum. Tilbageholdsretten udøves til sikkerhed for dækning af Udlejers krav vedrørende forfalden leje, omkostninger i forbindelse med depotrummets rømning, samt andre rimelige omkostninger, som Udlejer afholder i forbindelse med Lejerens misligholdelse.
6.3. Udlejer er berettiget til at udøve tilbageholdsretten ved at afskære Lejerens adgang til depotrummet. Gods der befinder sig i depotrummet på tidspunktet for Udlejers spærring af rummet, er overgivet Udlejer i håndpant til sikkerhed for Udlejers krav vedrørende forfalden leje, omkostninger i forbindelse med depotrummets rømning, evt. skyldig forsikringspræmie, samt andre rimelige omkostninger, som Udlejer afholder i forbindelse med Lejerens misligholdelse.
6.4. Udlejer er berettiget til at realisere det tilbageholdte gods, hvis omkostningerne ved fortsat opbevaring ikke står i rimeligt forhold til godsets værdi, eller hvis Lejeren ikke inden 10 dage efter skriftligt påkrav afhenter godset. Det provenu, som Udlejer måtte oppebære ved denne realisation, går forlods til dækning af forfaldne ydelser i henhold til nærværende aftale, herunder lejerestancer, lejetab, omkostninger i forbindelse med depotrummets rømning og andre krav i anledning af aftalens ophør. Eventuelt overskydende provenu tilfalder Lejeren.
7. Opsigelse af lejeaftale
7.1. Lejeaftalen kan opsiges på ethvert tidspunkt. En opsigelse foretages skriftligt på email (kontakt@lflagerhotel.dk), og vil få effekt når det indeværende måneds betaling og forudbetaling er opbrugt.
7.2. Opsiger Lejer aftalen inden lejeperiodens begyndelse, vil opsigelsen træde i kraft fra første dag i lejeperioden og der refunderes således ikke for løbende måned (første måneds leje) + 1 måneds forudbetaling.
8. Øvrige Bestemmelser
8.1. Oplysninger om Lejeren og om lejeforløbet arkiveres i Udlejers kunderegister. Lejeren accepterer, at Udlejer registrerer og opbevarer disse oplysninger. Oplysningerne opbevares alene til internt brug og i markedsføringsøjemed, og vil ikke blive udleveret til uvedkommende tredjemand.
8.2. Lejeren har hverken afståelsesret eller fremlejeret. Lejeren kan således ikke overdrage sine rettigheder og forpligtelser ifølge nærværende aftale til andre, uden Udlejers samtykke.
8.3. Lejeren har ikke ret til at lade tredjemands gods opbevare i depotrummet eller på anden vis lade tredjemand benytte det lejede depotrum uden Udlejers skriftlige samtykke. Lejeren er ansvarlig for alle skader, som forvoldes på depotrummet eller ejendommen i øvrigt, forårsaget af Lejeren eller af personer, som Lejeren har givet adgang til ejendommen eller depotrummet.
8.4. Udlejer har til enhver tid ret til at forudsætte, at Lejeren er ejer af godset, som opbevares i depotrummet, ligesom at den person, der er i besiddelse af en nøgle eller en personlig kode, har Lejerens samtykke til at få adgang til depotrummet. Lejeren eller den person, som har Lejerens samtykke, skal dog altid kunne fremvis gyldig legitimation eller på anden måde dokumentere at have adgang til depotrummet.
8.5. Såfremt én af parterne væsentligt misligholder sine forpligtelser i henhold til nærværende opbevaringsaftale med nærværende Betingelser og vilkår, er den anden part berettiget til at ophæve aftalen med umiddelbar virkning.
8.6. Såfremt det lejede ødelægges ved brand eller anden ulykke, bortfalder lejeaftalen, og Udlejer har ikke pligt til at tilbyde Lejeren at leje andre lokaler i ejendommen, hverken før eller efter ombygning/genopførelse.
9. Forsikring
9.1. Udlejer er forpligtet til at sikre kontraktuelt, at ejendommen er forsikret. Forsikring af alle opbevarende effekter er alene lejers ansvar.
9.2. Udlejer er ikke ansvarlig overfor Lejeren for tab, som måtte opstå som følge af, at Lejerens opbevarede gods bliver beskadiget som følge af brand, tyveri, skadedyr, vandskade, hærværk m.v. Alle forsikringer vedrørende det opbevarede gods/depotrummet tegnes og betales af Lejeren, herunder eksempelvis tyveriforsikring.